Zapsaný spolek Asociace debatních klubů byl založen s cílem napomáhat rozvoji duchovních hodnot, humanitních cílů, rozvoji vzdělání a kultury v České republice. Spolek napomáhá aktivnímu sebevzdělávání, které prostřednictvím Debatního programu Karla Poppera naplňuje v rovině výchovné, vzdělávací a společenské.
Cíl Debatního programu Karla Poppera je naplňován v rovině výchovné tím, že napomáhá při vytváření žádoucích vzorců chování a hodnotových škál účastníků programu a to zejména:
- rozvíjením smyslu pro čest a fair play
- spoluprací v kolektivu zaměřeného na dosažení společného cíle
- posilováním sebevědomí – odvahy veřejně prezentovat a obhajovat výsledky vlastní práce a odvahy veřejně se kriticky vyslovovat ke stanovisku druhých
- učením kulturnímu a společenskému vystupování na veřejnosti.
V rovině vzdělávací sdružení napomáhá zábavnou soutěživou formou osvojování a prohlubování znalostí účastníků programů sdružení. Vzdělávací cíle Debatního programu Karla Poppera, organizovaného Asociací debatních klubů, jsou:
- V oblasti mluveného projevu
- prohlubovat znalost o specifikách mluveného projevu
- učit dovednosti sestavit smysluplný mluvený projev
- rozvíjet dovednost prezentovat kultivovaným a smysluplným způsobem mluvený projev na veřejnosti
- učit a rozvíjet dovednost mluvit pohotově, spatra, přitažlivě a věcně
- napomáhat rozšiřování slovní zásoby, uvědomování významu mimoverbálních složek komunikace a schopnosti tyto znalosti uplatnit v praxi.
- V oblasti práce s informacemi
- rozvíjet v teorii i praxi schopnost vyhledávat zdroje informací, shromažďovat je, vybírat a třídit
- rozvíjet schopnost rozlišit názor a fakt
- rozvíjet porozumění problematiky zdrojů informací, jejich relativity, reliability a problematiky interpretace
- učit schopnosti shromážděné informace využívat v praxi.
- V oblasti využití informačních technologií
- prohlubovat dovednosti využívání moderních informačních technologií ke vzdělávacím a informačním cílům.
- V oblasti logiky
- seznamovat s problematikou logického usuzování
- rozvíjet schopnosti a dovednosti konstrukce logického argumentu, nacházení chyb argumentace, rozpoznání eristické působení a zvládání dovedností obrany proti eristickým argumentům
- rozlišovat relevantní/irelevantní, zásadní/nevýznamný argument, podporovat argument relevantními důkazy.
- V oblasti etiky
- rozvíjet schopnost vidět problém dialogu v širších souvislostech a to zejména v kontextu informační a argumentační etiky
- rozšiřovat filosofické kořeny rozhovoru jako prostředku k dokonalejšímu sebepoznání a odhalování pravdy.
Prostřednictvím debatovaných tezí potom program KPDP prohlubuje praktické znalosti účastníků v oblastech konkrétní společenské, hospodářské, kulturní, vnitropolitické a zahraničněpolitické problematiky.
V rovině společenské spolek napomáhá navazování nových přátelství mezi členy sdružení a účastníky jeho programů, v tom i KPDP, rozvíjení sociální inteligence a pozitivních mezilidských vztahů.