Školení je akreditováno MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod číslem 21811/2022-2-664.
Obsah
- Představení metody debaty a jejího potenciálu při rozvoji klíčových kompetencí žáka
- Definiční znaky debatování.
- Debatování v rámci historické tradice rétoriky. Soutěžní rétorika v systému aktivit veřejné promluvy.
- Proč učit prostřednictvím debatování, potenciál a přínos vzdělávání metodou debatování. Konzumní a aktivní přístup ke vzdělání. Pět pilířů vzdělávání metodou debatování.
- Formy debatování ve vzdělávání: předmětové debaty a debatování per se.
- Cíle předmětového debatování. Potenciál ve znalostní a kompetenční složce rozvoje žáka. Debatování optikou RVP.
- Elementy debaty
- Koncept sporu jako východiska pro kritickou analýzu problému.
- O co v debatě jde: afirmace teze a její obhajoba, problematizace afirmace teze a její obhajoby. Role mluvčích a týmů. Předpoklady afirmace a problematizace: uchopení obsahu, osvojení kompetencí.
- Záznam debaty.
- Koncept plauzibility a přesvědčivosti rétorického argumentu (nástin problematiky).
- Očekávané chování účastníků debaty.
- Předmětové debaty
- Variace forem debaty v rámci předmětových debat.
- Praktické aspekty realizace předmětových debat (plánování, časové a prostorové požadavky, zpětná vazba).
- Hodnocení předmětových debat.
- Ukázka debaty, zhodnocení vzdělávání
- Ukázka debaty (video), rozbor ukázky, diskuse.
- Závěrečné ústní hodnocení vzdělávání.
Forma
Vzdělávání bude realizováno prezenční formou. Moduly 1-3 budou realizovány formou semináře s využitím AV prvků (videosekvence). Formou modulu 4 je komentovaná prezentace ukázky a následný „kulatý stůl“.
Vzdělávací cíl
- Představit postupy soutěžního debatování jako tradiční a prověřenou vzdělávací metodu univerzálně využitelnou k rozvoji klíčových kompetencí žáků.
- Seznámit s potenciálem metody ve vzdělávání.
Absolventi vzdělávání:
- Rozšíří své portfolio vzdělávacích metod.
- Budou rozumět potenciálu metody soutěžního debatování ve vzdělávání.
- Budou znát formy debatování uplatnitelné v různých etapách vzdělávacího procesu a pro různé cíle tohoto procesu.
- Minimálním výstupem je znalé rozhodnutí, zda se chtějí v použití metody dále vzdělávat v rozšiřujícím kurzu, anebo ne.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou učitelé SŠ a 2. stupně ZŠ, v tom zejména učitelé humanitních oborů a jazyků a pedagogové neformálního vzdělávání.
Odborný garant
Mgr. René Brinda
Vystudoval FTK UP Olomouc – obor učitelství AJ a TV a FF UP Olomouc – rozšiřující studium historie. V rámci dalšího vzdělávání absolvoval kurz didaktiky historie na Institute of Education, University of London. Profesně působil zejména jako učitel na ZŠ a SŠ, lektor a projektový koordinátor v neziskové i korporátní sféře. V současnosti je učitelem na ZŠ.
Debatování se věnuje od roku 1994, kdy založil první debatní klub v ČR. V pozici koordinátora se podílel na ustavení a rozvoji programu Nadace OSF Praha Debatní liga. Spoluzakládal ADK a mezinárodní asociaci vzdělávání debatou IDEA, působil v orgánech obou organizací. Ustavil a organizoval programy ADK pro neorganizovanou a znevýhodněnou mládež, překládá odbornou literaturu oboru. Lektorsky působil v ČR i zahraničí, je autorem souboru textů tvořících vzdělávací oporu pro výuku neorétoriky: Soutěžní rétorika: debatování formou KP.
Použité materiály
- BRINDA, René. Soutěžní rétorika: debatování formou KP – žákovská učebnice (vydání se připravuje)
- BRINDA, René. Soutěžní rétorika: debatování formou KP – poznámky pro vzdělavatele (vydání se připravuje)
- SNIDER, Alfred a Maxwell SCHNURER. Mnoho stran: debatování napříč osnovami. Asociace debatních klubů, 2005. ISBN 0-9702130-4-2.
- Ukázky instruktážních animovaných filmů a záznamy debat