Začínáme debatovat

Začínáme debatovat

A2 – druhý afirmativní řečník

Druhý afirmativní řečník by měl především rehabilitovat/zachránit vlastní argumentační linii afirmace. Jako druhý afirmativní řečník tak dovysvětlujete vlastní linii, přinášíte k ní další důkazy a prohlubujete u ní analýzu. Zároveň však také “vyvracíte vyvracení”. Je nutné se zaměřit na námitky, se kterými přišla negace a vypořádat se s nimi: ukázat, že neplatí. Druhý řečník se už zaměřuje spíše jen na ty důležitější spory, některé méně podstatné může opomenout. Zároveň je však důležité, aby obhájil všechny důležité části vlastního kejsu, proto je jeho role velmi důležitá pro výsledek debaty. S tím vším vám pomohou spoludebatéři.

Jako afirmace si mezi sebe můžete během debaty rozdělit 5 minut přípravného času.
Podívejte se na Matěje a jeho řeč A2:
V našem případě Matěj zahajuje svou řeč porovnáním dvou světů – před a po zavedení teze. Dále vyvrací vyvracení, se kterým přišla negace, popřípadě snižuje dopad vyvracení. Zároveň porovnává krátkodobý a dlouhodobý dopad na studenty. Naopak – mohl přinést nějaký důkaz na podporu své linie a také vysvětlit, jak vlastně jeho argumentace navazuje na hodnotu vzdělání.
Po řeči A2 následuje křížový výslech vedený řečníkem N1. Ten jsme pro jednoduchost v tomto e-learningu vypustili, v běžných debatách na něj však narazíte. Více o křížových výsleších je v samostatné kapitole.